Activitate în circumscripție

PSD-ul e la un pas de a reintroduce Zona Unitară în Galaţi

Majoritatea din Consiliul Local Galaţi a votat reluarea programului de acordare a 3.000 de lei pentru centralele de apartament celor care vor dori să se debranşeze de la sistemul centralizat de încălzire.

Acelaşi consiliu local a votat, în unanimitate şi fără comentarii proiectul administraţiei PSD-UNPR-ALDE de conversie a 20 de puncte termice în microcentrale de cartier pentru producerea de energie termica în sistem centralizat.

Am câteva observaţii:

  1. Încă de anul trecut am contestat modul de punere în practică a închiderii sistemului centralizat. Am considerat că a e o idee corectă, în context, însă gândită prost, documentată foarte prost şi pusă în practică excesiv de prost.

Să fim serioşi, termoficarea în sistem centralizat nu mai putea funcţiona aşa cum a funcţionat până acum: sincope majore atât pe lanţul de finanţare locatari => asociaţii de proprietari => Calorgal => Primărie =>  Guvern ( ajutoarele de încălzire ) => SC Electrocentrale => Romgaz cât şi pe reţeaua de furnizare CET => puncte termice Calorgal => reţea public => instalaţia interioară a blocului, fără ca cineva să ia vreodată altă măsură în afară de sistare, în oricare punct al lanţului.

  1. În continuare cred că reţeaua de gaze naturale din muncipiul Galaţi este operaţională în primul rând datorită scăderii consumului ( cauze principale: depopulare şi sărăcie ).
  2. A fost surprinzătoare lipsa de reacţie a consilierilor locali pe parcursul derulării programului, anul trecut, pentru că, de fapt, a fost cea mai mare cheltuială netransparentă de bani publici din istoria Galaţiului: peste 20 de milioane de lei, care au ajuns, direct sau prin intermediar la un număr de firme necunoscute … şi nimeni nu a avut nicio problemă.
  3. Aşa că USR Galaţi a solicitat Primăriei municipiului Galaţi câteva informaţii. Am primit răspunsurile. Vă punem la dispoziţie, într-un exerciţiu de transparenţă în cheltuirea banului public, lista firmelor care au beneficiat de plăţile directe efectuate de primărie. Cu număr de lei şi numar de dosare operate pentru fiecare, cu menţiunea că doar o parte dintre acestea    ( dar primăria nu a specificat care ) au primit bani şi pentru montajul instalaţiilor.

Descarcă de mai jos un pdf cu lista firmelor care au primit bani publici, cu numărul de dosare operate şi numărul de lei aferent fiecăreia şi lista asociaţiilor de proprietari din Galaţi cu numărul de apartamente cuprins în programul primăriei de anul trecut. În total sunt 18 pagini.

Listă

  1. Atenţie! Nu sunt toţi banii plătiţi de primărie în acest program! E vorba doar de jumătate din bani, pentru că ceilalţi au fost plătiţi direct cetăţenilor care şi-au montat centralele termice pe banii lor, primind de la primărie cei 3.000 de lei mai târziu. În cazul multora, mult mai târziu, ştim cu toţii întârzierea plăţilor făcute de primărie, cauzată în principal de încasările mici la bugetul local din a doua parte a anului trecut ( ceea ce a determinat valul de somaţii de plată de la începutul anului 2018 )
  2. Este obligaţia partidelor reprezentate în Consiliul Local, să determine publicarea sau să obţină şi să publice şi cealaltă lista, a firmelor care au primit peste 10 milioane de lei, de la cetăţenii cărora li s-au decontat direct banii de la bugetul local.
  3. În ceea ce priveşte proiectul microcentralelor de cartier, atrag atenţia asupra faptului că unul din criteriile de implementare, şi anume gradul de racordare din asociaţiile de proprietari arondate este un criteriu perisabil. Peste 50% racordaţi în luna aprilie 2018 pot deveni sub 30% în luna octombrie 2018. Asta dacă informaţia privind gradul de racordare este corectă şi vom verifica în teren, prin sondaj, acest aspect. În acest caz, dacă numărul celor racordaţi va scădea sub 50%, nu doar că este pusă în pericol fezabilitatea investiţiei ( capacitate de producţie prea mare pentru un număr mic de consumatori ) cât şi apariţia discriminării celor care au acum un grad de branşare mai mic de 50%. Implementarea unui astfel de proiect fără o asigurare a păstrării, pe cale juridică, a numărului de consumatori şi a consumurilor estimate ale acestora va reprezenta, în fapt, incapacitatea păstrării eficienţei acestor investiţii din bugetul local. Alternativa este reintroducerea conceptului de zonă unitară, concept pe care gălăţenii au arătat, în mii de cazuri, că nu îl acceptă.
  1. Mai mult, durata mare a procedurilor de achiziţie plus proiectare plus execuţie va duce la întârzieri care vor determina locatarii să îşi caute soluţii individuale înainte de venirea iernii. Asta înseamnă o diminuare şi mai mare a numărului de consumatori şi, implicit, pierderea eficienţei acestor investiţii. În acest caz, totul va fi o cacealma orchestrată doar pentru a justifica anularea proiectului fie cu consecinţa dezastruoasă a lăsării cetăţenilor în frig, fie cu consecinţa extrem de dezastruoasă din punct de vedere financiar, dar productivă din punct de vedere electoral a repornirii instalaţiilor SC Electrocentrale SA.
  2. Nu în ultimul rând, consider că proiectul în sine, de transformare a punctelor termice în microcentrale de cartier, are lacune tehnice care au dus la o subevaluare a costurilor prezentate. Vă aducem aminte că la începutul anului 2017, Primăria municipiului Galaţi estima că pentru independenţa energetică a cartierului Micro 19 prin realizarea unor centrale de cartier era nevoie de 10 milioane de euro. În Micro 19 sunt 5 puncte termice. Acum, pentru transformarea a 25 de puncte termice în microcentrale de cartier e anunţată suma de 998.000 de euro, de zece ori mai mică.

 

 

Ori proiectul din 2017 a suferit o umflare de preţ peste măsură, şi ne întrebam de ce, ori proiectul acesta este subevaluat şi, la fel, ne întrebam de ce: ca să poată adăuga lucrări şi costuri suplimentare, chipurile, neprevăzute sau ca să justifice că nu se poate realiza şi să pornească, totuşi, cazanele Electrocentrale?

Pentru a face comparaţia şi mai clară: înainte de a fi ales deputat, am lucrat aproape un an pentru a face conversia unui punct termic într-o centrală termică pentru Campusul Studenţesc “22 Decembrie”. Nu doar durata procedurilor de achiziţie şi a lucrărilor e problema ci și costurile. Pentru că se poate lucra şi într-un timp mai scurt, dacă plăteşti mai mulţi oameni. Însă o centrală termică de cartier, cvartal, ziceţi-i cum vreţi, nu poate funcţiona cu un regulator de presiune a gazului obişnuit, cum e la colţul blocului. Este obligatorie o staţie de reglare a presiunii, care poate ajunge și la 5.000 de euro. Doar acest aparat. Înmulţiţi cu 20 de puncte termice şi veţi vedea că milionul  de euro estimat de primărie şi aprobat de consilieri pentru acest proiect este fantezie curată. Nu mai vorbim despre automatizările instalaţiilor şi aşa mai departe.

  1. De asemenea, atrag atenţia asupra problemei datoriilor la întreţinere a celor care vor beneficia de aceste investiţii publice: încapacitatea administraţiei locale şi a asociaţiilor de proprietari  de a rezolva aceasta problemă cronică va duce la colapsul rapid al noilor investiţii. Asta dacă se păstrează conceptul de “nu plăteşti, nu primeşti”. Altfel, la costurile investiţiei în microcentralele de cartier, pe lângă subvenţia din bugetul local pentru diferenţa de preţ, oricât de mică ar fi, se vor adăuga costurile generate de întârzierea plăţilor şi recuperarea sumelor de la datornici.
  2. În perioada următoare, USR Galaţi va verifica firmele de pe lista furnizată de primărie. Este obligatoriu ca gălăţenii care şi-au plătit taxele şi impozitele să ştie dacă acestea au sau nu licenţe ANRE şi ISCIR, dacă au avut sau nu angajaţi, când au fost înfiinţate şi cui aparţin, informaţie relevantă dacă vom depista un grad înalt de conexiuni politice, pentru ca oamenii de afaceri oneşti din industria de profil să nu mai fie dezavantajaţi de competiţia încorectă a firmelor de partid.

 

​​​​​