Legea Educatiei Profesionale Postliceale

Asemenea altor câteva milioane de români, m-am săturat să stau pe margine şi să privesc la nepăsarea politicienilor față de problemele reale cu care se confruntă România.

Sunt Bogdan Rodeanu, deputat USR Galaţi şi am făcut Legea Educaţiei Profesionale pentru ca tinerii să aibă noi oportunităţi pentru educaţie şi formare profesională.

Legea Educației Profesionale este răspunsul unor analize efectuate la nivelul sistemului educațional din țara noastră, a analizelor privind forța de muncă și resursa umană din ce în ce mai deficitară din cauza migrărilor în țările din Uniunea Europeană, dar și a altor factori.

Și am să explic episodic această Lege, pentru a fi bine înțeleasă de toată lumea dar în special de segmentul de populație căruia i se adresează: tinerii.

Din cifrele Ministerului Educației Naționale, numai în ultimii 2 ani și până în anul 2018, am înregistrat circa 69.000 de tineri care nu au diploma de bacalaureat, dar au liceul absolvit.

Avem tineri care nu pot urma cursuri universitare și care nu au o calificare profesională. Vorbim de tineri cu vârste cuprinse între 19-22 ani.

Luând în calcul toate aceste date:

  • am făcut analize interogând peste 20 de instituții și actori guvernamentali;
  • am constatat că mai mulți studenți ca în anul 2017 nu vom mai avea niciodată;
  • în România nu mai sunt școli profesionale și școli de meserii;
  • în România avem universități cu dotări excelente în domeniul tehnic și nu numai, avem profesori, laboratoare, infrastructură educațională, dar nu mai avem studenți.
  • Din evidenţe au dispărut mii de studenți iar anul acesta am înregistrat minimul ultimilor 20 de ani la admiterea în facultăți;
  • avem antreprenori și agenți economici care au nevoie disperată de resursă umană, dar care sunt nevoiți să importe această resursă din țări ca Vietnam, Filipine, etc.

Cu toate acestea avem 60.000 de tineri români care nu-și găsesc locul. Și mulți dintre ei sunt nevoiți să plece din țară.

De ce?

Pentru că își doresc o familie, bunăstare, siguranța zilei de mâine, iar România nu le oferă acum aceste lucruri.

Ce putem face pentru acești tineri?

Soluția o putem afla răspunzând la o întrebare: Putem să le oferim șanse reale de calificare?

Răspuns: DA

Cum?

a) Pot universitățile din România să își deschidă școli postliceale? DA!

b) Pot acești tineri fără bacalaureat dar cu liceul absolvit să se înscrie la ele? DA!

c) Pot beneficia acești tineri de învățământ profesional/postliceal gratuit? DA!

d) Pot beneficia acești studenți, pe lângă educație, de facilități de cazare și servire masă, asemenea celorlalți elevi și studenți români? DA!

Odată ce sunt înscriși la o postliceală din cadrul unei universități, pot lucra în regim de internship/ucenic în cadrul unor parteneri privați din domeniul în care învață? DA!

Mai mult decât atât, pe lângă toate facilitățile pe care le poate oferi statul român unui elev, acești studenți ai școlilor postliceale pot beneficia și de facilitățile pe care legislația românească le oferă angajatorului.

Pot universitățile să le pună la dispoziție, pe lângă învățământul postliceal, și o pregătire gratuită la acele discipline la care nu au luat bacalaureatul astfel încât cursanții să poată promova acest examen foarte important? DA!

LA CE FOLOSEŞTE LEGEA EDUCAŢIEI PROFESIONALE?

Am elaborat Legea Educaţei Profesionale pentru ca să avem în România mecanismul prin care un tânăr care a absolvit 12 clase dar nu a promovat examenul de bacalaureat să se înscrie într-o școală postliceală cu învățământ gratuit, unde să învețe în laboratoarele și cu profesorii puși la dispoziție de universități, să locuiască în cămine, să mănânce în cantinele studențești în regim de student, să lucreze ca intern în cadrul unei companii unde poate să câștige salariu sau o bursă de studiu. Acest tânăr nu câștigă doar vechime în muncă ci și calificare, dar mai ales acumulează experiență profesională.

Ca exemplu: un tânăr din mediul rural care a terminat un liceu la Tecuci sau la Târgu Bujor dar nu a promovat examenul de bacalaureat iar în momentul de față privește către prietenii lui din Anglia sau din Spania, gândindu-se că singura soluție salvatoare pentru viitorul lui stă în plecarea din țară.

În loc să-l țină șomer sau cu statut de asistat social, statul român îi poate oferi acestui tânăr posibilitatea de a se înscrie la o postliceală, cu specializare sudură (este un exemplu, dar poate fi orice specializare), la o universitate de genul celei din Galați. Timp de 2 ani de zile cât învață pentru a fi a un bun tehnician în sudură, și nu un inginer, acesta poate lucra într-o companie de tipul Șantierului Naval Galați, unde poate câștiga un salariu, poate face practică la locul de muncă, poate câștiga vechime și poate căpăta experiență profesională.

 Dar să zicem că profesorii de la Facultatea de Litere îl pot pregăti la disciplina Limba română pe care nu a promovat-o la bacalaureat. Ori să zicem că profesorii de la Facultatea de Științe îl pot pregăti la matematică, disciplina pe care nu promovat-o la bacalaureat.

Acest tânăr, în doi ani de zile, are foarte multe șanse să-și ia examenul de bacalaureat iar după doi ani, cu bacalaureatul luat și cu postliceala terminată, își poate continua studiile în cadrul Universității, ca student, și poate finaliza studii superioare mult mai repede datorită disciplinelor deja promovate în școala postliceală.

Prin acest mecanism, statul român poate să transforme un șomer sau un asistat social într-un inginer cu 6 ani experiență profesională, cu 6 ani vechime în câmpul muncii; îl poate transforma într-un tânăr care are toate perspectivele și dorinta de a rămâne în țară, de a-și întemeia o familie, de a lua un credit pentru un apartament sau pentru o mașină.

Am făcut Legea Educaţiei Profesionale pentru că tinerii nu doar să obţină mai simplu calificări profesionale ci şi pentru că în acest mod statul roman va face o investiție pe termen lung în tineri și în familiile lor.

Legea Educaţiei Profesionale este și o soluție pragmatică pentru rezolvarea problemei resursei umane cu care se confruntă angajatorii, reprezintă și oportunitatea pentru maximizarea profiturilor acestor angajatori-parteneri, iar în final toate acestea duc la întărirea bugetului național. Acesta este mecanismul și nu facem decât să operăm chirurgical în hățișul legilor Educației naționale din România, pentru a rezolva blocajele minuscule care generează efecte dezastruoase pentru noi ca națiune.

Sunt Bogdan Rodeanu, deputat USR Galaţi şi am făcut Legea Educaţiei Profesionale Postliceale pentru a crea oportunități nu doar pentru tinerii care doresc să obțină o calificare sau care doresc să își finalizeze studiile, ci şi pentru a construi, încă din timpul studiilor, punți de legătură între viitorul specialist și angajatori.

Bogdan Rodeanu

Deputat USR Galaţi

www.bogdanrodeanu.ro