Activitate în circumscripție, Toate știrile

Nu cer degeaba demisia directorului general al Apă Canal PSD Galaţi – Gelu Stan.

Problemele semnalate nu arată doar incompetenţă structurală în interiorul intreprinderii conduse de PSD Galaţi. Este mai mult decât atât: incompetenţă + ascunderea adevărului + lăcomie + fuga de responsabilitate!

După ce am acuzat Apă Canal că facturează canalizarea fără să presteze serviciul, intreprinderea condusa de PSD Galaţi a publicat un comunicat în care afirmă că:

“Problema nu este că apa uzată menajeră nu ar ajunge ÎNTR-UN FINAL în reţeaua publică de canalizare ( şi la staţia de epurare ) ci faptul că circuitul normal al apei menajere ESTE ÎNTRERUPT prin funcţionarea necorespunzătoare a racordurilor iar apele menajere stagnează în subsol/ tunel tehnic un timp mai îndelungat ( … )”

Mai bine tăceau.

1. Când întrerupi circuitul apei menajere înseamnă că nu mai ajunge, nici măcar într-un final, în reţea. Ce a vrut să spună Apă Canal fără să ştie să se exprime în limba română este că nu ar fi vorba despre despre întrerupere ci de întârziere ( decalare ).

2. Cât de mare este această decalare? O zi? O lună? Un an? Tot Apă Canal răspunde: “sedimentarea materialelor în suspensie în tunelele tehnice (…)”. Sedimentarea apare atunci când ai dejecţii dar nu mai ai apă. Ce nu ajunge în sol, se evaporă pe caniculă iar pe ger îngheaţă în canal atunci când oamenii nu folosesc apă caldă continuu.

Şi care este efectul în factură? Cu titlu de exemplu: am consumat 10 mc de apă potabilă şi am produs 11 mc de apă uzată din care 2 mc au ajuns în canalizare luna aceasta, 1 mc va ajunge în canalizare luna viitoare, 5 mc au ajuns în pământ şi 3 mc s-au sedimentat în canal. Dar Apă Canal a facturat 10 mc pentru canalizare luna aceasta.

3. Iar dacă totuşi ajunge, dar cu întârziere mai mare de o lună, înseamnă că Apă Canal facturează ÎN AVANS. Ceea ce este la fel de abuziv.

4. Apă Canal trebuie să publice fotografii/ filmări realizare în aceste controale. Dacă tot este să “tragem un semnal de alarmă”, acest lucru trebuie făcut temeinic. Discuţiile directe cu preşedinţii şi administratorii Asociaţiilor de proprietari pot avea sau nu efecte, mai mult sau mai puţin imediate.

De ce să nu folosim şi cealaltă pârghie: proprietarii, membri ai asociaţiilor de proprietari? Până la urmă, banii nu vin din neant ci de la aceşti oameni şi de la nimeni altcineva. În plus, s-ar afla mai uşor dacă sunt sau nu administratori sau preşedinţi de asociaţii care, din proprie iniţiativă sau ca urmare a demersului Apă Canal, au cerut bani proprietarilor pentru lucrări de remediere dar inspecţiile Apă Canal au constatat fie că lucrările nu au fost făcute fie au fost făcute prost.

5. Mai este un aspect: dacă într-o astfel de scară de bloc avem unul sau mai mulţi proprietari care au racord şi contorizare pentru apă potabilă – ca urmare a unui contract individual cu Apă Canal – cum poate asociaţia de proprietari să îi ceară bani pentru reparaţii la reţeaua de canalizare a scării de bloc ( reţeaua comună ) câtă vreme respectivul proprietar plăteşte factura de apă ŞI canalizare direct către Apă Canal ca urmare a unui contract direct între Apă Canal şi proprietar, în care Apă Canal îşi asumă direct către proprietar preluarea apelor uzate.

Mai mult, la semnarea acestui contract direct, proprietarul iese din evidenţele pentru apă potabilă ale Asociaţiei de proprietari, ceea ce este firesc, întrucât titularul contractului foloseşte o reţea de apă potabilă conectată direct din reţeaua municipală şi care este separată de cea comună a condominiului.

Ori, întrebarea este: cum poate asociaţia de proprietari să impună cuiva care are contract direct cu Apă Canal şi pentru serviciul de canalizare să participe la cheltuielile de refacere ale reţelei de canalizare din condominiu, care este cuprinsă într-un alt contract, în care doar Asociaţia de proprietari este parte?

Pentru că punem în discuţie situaţia extremă: într-o scară de bloc, TOŢI proprietarii au contract direct cu Apă Canal: ce rol mai are Asociaţia de proprietari dacă şi atunci când Apă Canal reclamă lipsa racordului de canalizare?

Sau, extrema cealaltă: din 20 de proprietari, doar unul nu are contract direct cu Apă Canal. Doar acestuia i se va cere să plătească pentru reparaţii?

6. Apă Canal acuză că am dat “mesaje care deformeaza realitatea”. Nu am deformat nimic. Lucrăm cu materialul clientului. Iar Apă Canal ascunde informaţii. Nici acum nu au răspuns la cererea noastră de informaţii în care ceream să ne spună vechimea reţelelor de apă şi canalizare de pe principalele străzi din Galaţi.

Aşa că dacă deformăm o realitate, este realitatea pe care Apă Canal o construieşte, cu minciuni şi statistici trunchiate.

7. Nu în ultimul rând, dacă apa menajeră stagnează, înseamnă că volumul se pierde, cel puţin parţial, în sol ( canalele tehnice nu sunt waterproof ) şi apare, aşa cum spune şi Apă Canal, fenomenul de “sedimentare”.

Asta înseamnă că volumul apelor uzate preluate în reţeaua de canalizare şi procesate de Apă Canal este mai mic decat cel deversat din bloc.

Aşa că, demisia, Gelu Stan! Apă Canal are nevoie de o conducere competentă şi onestă faţă de gălăţeni!

Bogdan Rodeanu
Deputat USR Galaţi
www.bogdanrodeanu.ro